Pomarańczowy pogromca niedrożności

Wodociągi wyposażyły służby kanalizacyjne w nowy pojazd ciśnieniowy. Jego zadaniem jest udrażnianie sieci sanitarnej w terenie. Specjalnie zabudowany wóz powstał w Niemczech i potrafi filtrować wodę bezpośrednio pobraną z kanału.   

 W perspektywie kilkudziesięciu lat, każda sieć kanalizacyjna, nawet ta najnowsza, wymaga właściwego utrzymania i konserwacji. Zdarza się, że w toaletach lądują niepotrzebne resztki jedzenia, tłuszcze, czy nawet bandaże i bawełniane tkaniny. Zalegając w rurach blokują przepływ ścieków. Na prawidłową drożność wpływa także nadmierna ilość naniesionego w rurach piasku, żwiru a nawet masy bitumicznej. Z tym wszystkim ma walczyć nowo zakupiony pojazd ssąco- płuczący.

Zaletą tego pojazdu jest przede wszystkich moc i możliwość filtrowania wody na miejscu, a raczej ścieków pobranych bezpośrednio z kanalizacji. Aby udrożnić kanał nie musimy już używać czystej wody. Do tej pory pobieraliśmy wodę z hydrantu,  pod ciśnieniem wtłaczaliśmy ją do kanalizacji, ponownie tankowaliśmy  i znów wtłaczaliśmy. Wiązało się to ze sporym zużyciem wody oraz z częstymi przejazdami tłumaczy kierownik Działu Techniczno – Eksploatacyjnego MPWiK Michał Golasowski.  

Jaworznicki samochód kosztował ponad 1,3 miliona złotych. Powstał w niemieckiej fabryce według ścisłych wytycznych, przekazanych przez pracowników sekcji techniczno eksploatacyjnej MPWiK. Posiada zbiornik o pojemności 8 000 litrów, który dzielony jest pneumatyczną przegrodą na dwie części. Jedna część na wodę oczyszczoną, druga na osady pochodzące z czyszczenia sieci kanalizacyjnej. W zbiorniku zamontowany jest 5-cio stopniowy układ filtracji, składający się m.in. z filtra wstępnego w postaci „sita” wykonanego ze stali nierdzewnej oraz pływak zapewniającego pobór wody z poziomu zawierającego najmniej frakcji brudu. Pojazd posiada układ ssący o wydajności min. 1290m³/h o maksymalnym podciśnieniu 0,5 bara oraz układ wysokociśnieniowy o wydajności min. 330l/min przy maksymalnym ciśnieniu 170 barach. Układ ten wyposażony jest w wąż wysokociśnieniowy o długości 120 metrów. Wszystkie operacje związane z obsługą maszyny dokonywane są za pomocą zewnętrznej szafki sterowniczej.

Pojazdy kombinowane ssąco-płuczące z funkcją odzysku wody cieszą się coraz większym zainteresowaniem. W branży wod-kan są używane z uwagi na oszczędność oraz wystarczającą czystość wypuszczanej do kanałów wody, która posłuży do ciśnieniowego udrażniania instalacji zewnętrznej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *