Pomarańczowy pogromca niedrożności

Wodociągi wyposażyły służby kanalizacyjne w nowy pojazd ciśnieniowy. Jego zadaniem jest udrażnianie sieci sanitarnej w terenie. Specjalnie zabudowany wóz powstał w Niemczech i potrafi filtrować wodę bezpośrednio pobraną z kanału.   

 W perspektywie kilkudziesięciu lat, każda sieć kanalizacyjna, nawet ta najnowsza, wymaga właściwego utrzymania i konserwacji. Zdarza się, że w toaletach lądują niepotrzebne resztki jedzenia, tłuszcze, czy nawet bandaże i bawełniane tkaniny. Zalegając w rurach blokują przepływ ścieków. Na prawidłową drożność wpływa także nadmierna ilość naniesionego w rurach piasku, żwiru a nawet masy bitumicznej. Z tym wszystkim ma walczyć nowo zakupiony pojazd ssąco- płuczący.

Zaletą tego pojazdu jest przede wszystkich moc i możliwość filtrowania wody na miejscu, a raczej ścieków pobranych bezpośrednio z kanalizacji. Aby udrożnić kanał nie musimy już używać czystej wody. Do tej pory pobieraliśmy wodę z hydrantu,  pod ciśnieniem wtłaczaliśmy ją do kanalizacji, ponownie tankowaliśmy  i znów wtłaczaliśmy. Wiązało się to ze sporym zużyciem wody oraz z częstymi przejazdami tłumaczy kierownik Działu Techniczno – Eksploatacyjnego MPWiK Michał Golasowski.  

Jaworznicki samochód kosztował ponad 1,3 miliona złotych. Powstał w niemieckiej fabryce według ścisłych wytycznych, przekazanych przez pracowników sekcji techniczno eksploatacyjnej MPWiK. Posiada zbiornik o pojemności 8 000 litrów, który dzielony jest pneumatyczną przegrodą na dwie części. Jedna część na wodę oczyszczoną, druga na osady pochodzące z czyszczenia sieci kanalizacyjnej. W zbiorniku zamontowany jest 5-cio stopniowy układ filtracji, składający się m.in. z filtra wstępnego w postaci „sita” wykonanego ze stali nierdzewnej oraz pływak zapewniającego pobór wody z poziomu zawierającego najmniej frakcji brudu. Pojazd posiada układ ssący o wydajności min. 1290m³/h o maksymalnym podciśnieniu 0,5 bara oraz układ wysokociśnieniowy o wydajności min. 330l/min przy maksymalnym ciśnieniu 170 barach. Układ ten wyposażony jest w wąż wysokociśnieniowy o długości 120 metrów. Wszystkie operacje związane z obsługą maszyny dokonywane są za pomocą zewnętrznej szafki sterowniczej.

Pojazdy kombinowane ssąco-płuczące z funkcją odzysku wody cieszą się coraz większym zainteresowaniem. W branży wod-kan są używane z uwagi na oszczędność oraz wystarczającą czystość wypuszczanej do kanałów wody, która posłuży do ciśnieniowego udrażniania instalacji zewnętrznej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.